Звіт про виконання І етапу дослідно-експериментальної роботи
“Формування освітньої траєкторії учня в умовах школи
особистісного розвитку та творчої самореалізаціїˮ
на базі Малокаховської ЗОШ І-ІІІ ступенів
На виконання наказу управління освіти, науки та молоді Херсонської обласної державної адміністрації від 17 жовтня 2016 року № 290 «Про здійснення інноваційної діяльності у закладах області у 2015/2016 н.р. та завдання на 2016/2017 навчальний рік» на базі Малокаховської ЗОШ І−ІІІ ступенів Каховської районної ради проводиться дослідно-експериментальна робота за темою “Формування освітньої траєкторії учня в умовах школи особистісного розвитку та творчої самореалізаціїˮ. Термін проведення експерименту з вересня 2016 року по травень 2021 року.
Науковий керівник - Слюсаренко Н.В., доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки, менеджменту освіти й інноваційної діяльності. Зараз працює професором кафедри педагогіки, менеджменту освіти й інноваційної діяльності КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» (за сумісництвом) та професором кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту Херсонського державного університету.
На сучасному етапі розвитку суспільства, коли відбуваються глобальні інтеграційні процеси, проблема соціалізації особистості є надзвичайно актуальною, передусім, це стосується соціалізації підлітків, бо саме у цей період життя людини закладаються основи особистості, її здатність до адекватної оцінки суспільних процесів, уміння застосовувати набутий досвід для розгортання своєї життєдіяльності. Тому пошук технологій супроводу соціального становлення особистості, її соціальної адаптації стає важливим аспектом сучасної школи.
Об'єкт дослідження – навчально-виховний процес сучасної загальноосвітньої школи.
Предмет дослідження – зміст, форми і методи формування освітньої траєкторії учнів в школі особистісного розвитку та творчої самореалізації.
Мета дослідження: змоделювати та експериментально перевірити процес формування освітньої траєкторії учня в умовах школи особистісного розвитку та творчої самореалізації.
Індивідуальна освітня траєкторія – це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу кожного учня в освіті. У тісній співпраці з учнем та його батьками кваліфікований педагог або група педагогів мають визначити основні нахили, таланти, здібності дитини. І лише врахувавши побажання школяра, скласти особливий індивідуальний план розвитку дитини.
На І (мотиваційно-організаційному) етапі експерименту (з 01 вересня по 31 грудня 2016 року) перед педагогічним колективом закладу було поставлено наступні завдання:
- Проаналізувати науково-методичну літературу та педагогічний досвід щодо формування освітньої траєкторії учня.
- Визначити педагогічні основи формування освітньої траєкторії учня в умовах школи особистісного розвитку та творчої самореалізації.
- Здійснити діагностику готовності педагогічного колективу до проведення експериментальної роботи.
- Обґрунтувати тему дослідження. Визначити мету і завдання дослідження.
- Створити нормативно-правове забезпечення експерименту.
- Розробити програму дослідно-експериментальної роботи.
Відповідно до програми І етапу було:
- проаналізовано науково-методичну літературу та передовий педагогічний досвід з метою вивчення стану розробленості проблеми формування освітньої т траєкторії учня. Предметом особливої уваги колективу школи стали праці вчених, присвячені різним аспектам теорії педагогічної інноватики, педагогічної майстерності, самоосвітньої діяльності вчителів (Е. Клапаред, С. Максименко, С. Рубінштейн, Е. Торндайк, В. Штерн), концепції особистісно-орієнтованого виховання (І. Бех), загальної теорії педагогічної діяльності (Ю. Бабанський, І. Бех, І. Зязюн), прогресивних ідей вітчизняних освітніх діячів першої третини ХХ століття, спрямовані на гуманізацію навчально-виховного процесу, висвітлені у дисертаційних дослідженнях Н. Бєлкіної (М. Демков), Г. Головка (Я. Мамонтов), Г. Груць, Т. Пінчук, О. Таран, (С. Русова), О. Неживого, (В. Дурдуківський), Л. Ніколенко (Я. Чепіга); Н. Сікорської (С. Русова, О. Духнович) та ін; у роботах Є. Коваленко (С. Русова), І. Зайченка, Ж. Ільченко (Я. Чепіга, С. Русова).
Проведений аналіз теоретичних розвідок учених, досвіду підвищення професійної компетентності вчителів у системі самоосвіти дозволяє нам підійти до створення банку даних з проблеми дослідження. Його укладання буде продовжуватися й на другому діагностично-пошуковому етапі (з 01.01.17 по 31.08.2018 року) Педагоги укладають портфоліо педагогічних інновацій і папки-скарбнички, активно використовуючи Інтернет-ресурси.
- розроблено нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи, зокрема, локальні нормативно-правові документи на рівні ЗНЗ (вересень 2016 р.) – Положення про дослідно-експериментальну творчу групу;
- вивчено стан психологічної готовності педагогічних працівників до інноваційної діяльності та проведено анкетування учнів з метою вивчення потреб (Шевченко Д.В. практичний психолог школи). За результатами анкетування 65% респондентів упевнені в успішному результаті задуманого, їм властиві пошук інформації для думки про свої успіхи, рішучість в невизначених ситуаціях, схильність до розумного ризику, готовність узяти на себе відповідальність, велика наполегливість при прагненні до мети, адекватний середній рівень домагань, який підвищують після успіху і знижують після невдачі;
- тренінг “Готовність учителя до інноваційної діяльностіˮ (Шевченко Д.В. практичний психолог школи), який допоміг з’ясувати у педагогів мотиваційно-ціннісне ставлення до професійної діяльності, володіння ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості і рефлексії.
- проведено заходи з проблеми експерименту:
- методична рада, де слухалися питання “Формування освітньої траекторіїˮ, “Особистісний розвиток учня”;
- науково-методична рада щодо забезпечення сприятливих організаційно-педагогічних умов реалізації завдань І етапу експерименту;
- інструктивно-методичні наради адміністрації за участю членів Ради школи, де обговорено тематику, проблематику дослідження,питання практичної реалізації ідей співробітництва та партнерства, саморегулювання і самоуправління професійно-педагогічною діяльністю вчителів в умовах дослідно-експериментальної роботи;
- сформовано дослідно-експериментальну, що сприяло активізації інноваційної діяльності педагогів, їх залученню до наукового дослідження;
- організовано самоосвітню роботу педагогів, а саме: укладено індивідуальні плани самоосвіти з урахуванням тематики і проблематики дослідження, завдань І етапу експерименту (жовтень2016-червень2017 року)
- проведено науково-методичні консультації з метою підготовки педагогів до участі в дослідно-експериментальній роботі та реалізації завдань експерименту відповідно до професійних запитів і потреб;
- здійснено інформаційне забезпечення дослідно-експериментальної роботи, що передбачало оновлення структури науково-методичної роботи в школі з урахуванням завдань експерименту, організацію та проведення науково-методичних заходів з проблеми дослідження, а саме (жовтень 2013 р. – червень 2014 р.):
- співбесіди (індивідуальні, групові) з членами педагогічного колективу про роль та значення інноваційної діяльності, як засобу задоволення запитів і потреб учнів, їхніх батьків щодо здобуття якісної освіти;
- засідання методичних об’єднань, на яких педагоги обмінювалися кращим педагогічним досвідом розроблення й реалізації індивідуальних науково-методичних проектів упровадження інновацій за технологією проектно-впроваджувальної діяльності (О. Стеф’юк, Г. Гречук, учителі-методисти);
- взаємовідвідування з наступним проблемно орієнтованим аналізом (самоаналізом) уроків, позакласних заходів, розроблених з використанням технологій проектного, проблемного, інтерактивного навчання та інформаційно-комунікаційних технологій;
- організовано науково-методичний супровід дослідно-експериментальної роботи відповідно до річного плану роботи Херсонської академії неперервної освіти
З метою підвищення рівня професійної компетентності педагогічного колективу, у рамках проекту постійно проводились консультації з науковим керівником в режимі on-line спілкування.
Оновлено сайт школи, уведено структурний компонент “Експериментальна робота”, що містить наступні елементи: технологічний паспорт інновації, нормативні документи, експериментальна робота (висвітлюються проведені заходи з теми експерименту, розміщуються статті, презентації), фотоматеріали.
На діагностично-пошуковому етапі (з 01.01.17 по 31.08 2018 року) планується:
- Обрати діагностичні методики для вивчення стану навчально-виховного процесу в сучасній загальноосвітній школі, розробити анкети, плани проведення інтерв'ю.
- Конкретизувати критерії, показники та ознаки рівнів результативності діяльності школи особистісного розвитку та творчої самореалізації.
- Здійснити діагностику стану навчально-виховного процесу в Малокаховській загальноосвітній школі.
- Розробити модель школи особистісного розвитку та творчої самореалізації.
- Підвести підсумки діагностично-пошукового етапу дослідно-експериментальної роботи.